Доступність та індивідуальний підхід відрізняють розвинені країни від іншого світу. Ми прагнемо вкласти і свою частку у розбудову сучасного суспільства в нашій країні, тому приділяємо окрему увагу інклюзивній освіті. У цьому розділі Ви зможете знайти рішення, яке дозволить обладнати учбові заклади для людей з особливими потребами.
Інклюзія простими словами: пояснюємо
Отже, почнемо з класичного визначення: Інклюзія — це процес реального включення в активне життя соціуму людей, які мають труднощі у фізичному розвитку, зокрема з інвалідністю або ментальними особливостями.Що це означає? Припустимо, ви хочете піти у кіно. Для цього просто вибираєте фільм, що сподобався, і купуєте квиток. Ви можете включитись у цей процес просто і легко, не замислюючись, як до вашої появи віднесуться інші глядачі; дорогу до кінотеатру плануєте, враховуючи кількість пересадок на громадському транспорті або переглянувши найкоротший шлях на екрані навігатора.
А тепер уявіть, як доводиться планувати похід у кіно людям з інвалідністю: проблеми можуть виникнути вже на етапі виходу із квартири. Чи вдасться знайти відповідно обладнаний транспорт, наскільки просто увійти до будівлі кінотеатру, як інші глядачі сприймуть їхню появу?
Термін інклюзія (від англ. іnclusion — включення) означає процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціумі, узокрема тих, хто має труднощі у фізичному чи розумовому розвитку. Іншими словами, це процес, внаслідок якого кожна людина може рівноправно брати участь у громадському житті. А просто кажучи, інклюзивність — це коли будь-яка людина може без проблем сходити туди, куди їй потрібно, наприклад, у кіно.
Включаємо, а не виключаємо!
Закон гарантує однакові права на освіту всім дітям без винятку. Але у випадку з дітьми з особливими потребами практична реалізація цього права не завжди складається просто. Часто в інтернатах та школах до таких дітей ліплять ярлик «не здатних до навчання» і не намагаються пояснити їм хоча б основи арифметики, читання та письма. У результаті в доросле життя виходять люди не лише без предметних знань, а й часто без елементарних навичок самообслуговування.Довгий час основними освітніми закладами для дітей з особливостями розвитку були корекційні школи та інтернати. Головним мінусом такого формату навчання експерти називають ізольованість, яка не дозволяє дитині оцінювати свої можливості, порівнювати себе із іншими однолітками. Як вирішення проблеми пропонується інклюзивне навчання, яке передбачає створення безбар'єрного освітнього середовища та активне залучення дітей з особливими потребами у життя суспільства.
Мета інклюзії в освіті — ліквідувати соціальну ізольованість, виключити негативне ставлення до поняття різноманітності. У Міністерстві освіти зазначають, що головним завданням української школи є виховати нове покоління українців, для яких інклюзія стане частиною світогляду, і, відповідно, з'явиться новий погляд на місце «особливої» дитини в суспільстві. Що найважливіше в інклюзивності? Цей процес однаково необхідний всім членів суспільства.Настав час натиснути кнопку «включити»: допомогти їм повернутися в суспільство, щоб вони могли повноцінно спілкуватися, навчатися, подорожувати, розвиватися, перемагати. Як це зробити? Так, безумовно, важливі заходи на державному рівні. Але без нашої з Вами участі закони марні.
Як має бути в ідеалі
Діти з особливими потребами можуть навчатися у звичайному класі. При цьому вчителі підбирають комфортний та ефективний для дитини режим навчання. Якщо потрібно — скорочують уроки чи їхню кількість. При цьому в інклюзивному класі має бути не більше 20 учнів, з яких 2-3 особливі дитини. Передбачається, що в класі буде асистент вчителя, а у разі потреби з дитиною повинен бути помічник (тьютор). Іноді дитині з особливостями потрібні особливі умови. Скажімо, пандуси, спеціальні меблі, спеціальне обладнання для освітнього процесу.Як обладнати інклюзивну школу: вимоги МОН.
МОН постійно доповнює та вдосконалює перелік обладнання для дітей з особливими потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах, але на сьогодні система впровадження інклюзії до навчальних закладів не є досконалою, існують лише досить абстрактні загальні рекомендації щодо створення доступного навчального простору. Це пов'язано з тим, що українські школи почали ставати на шлях інклюзивності лише кілька років тому. З іншого боку, існує потреба в індивідуальному підході до кожної дитини з особливими потребами. Це створює необхідність, насамперед, у гнучкому регулюванні ситуації, а не в чітко прописаних правилах і нормах.Докладніше про наявне обладнання для інклюзивної освіти можна дізнатись у наших фахівців.
LEATCOM пропонує унікальне обладнання для організації роботи учбових закладів з учнями з особливими потребами. Ми зібрали світовий досвід, що відповідає всім вимогам національного законодавства та дозволить отримувати знання без меж.